Dodge WC 54 Ambulance

     Standardní ambulance, vyráběná v letech 1942 až 1945 na bázi 3/4 tunového "beepu", jako náhrada verzí WC 9, 18 a 27. Byla určená k transportu ležících nebo sedících pacientů. Tento další dříč sloužící ve spojeneckých armádách pokračoval ve své záslužné činnosti až do roku. Vydržel tak od II.světové války až po konflikt v Koreji, kde byly doplňovány variantou Dodge M43 a M43B1, které byly vyráběny v letech 1951 až 1954 a 1959 až 1968. Uzavřená celokovová nástavba firmy Wayne Body works byla usazena na prodlouženém podvozku 3/4 tunového Dodge. Celkem bylo vyrobeno 255 173 kusů. Výroba byla ukončena v dubnu 1944 a nahradila ji verze WC 64 Knock Down, která umožňovala transport většího množství vozidel v přepravním prostoru. Do konce války jich bylo vyrobeno jen 3,5 tisíce.

     Stavebnice Academy mi nebyla doporučena hlavně pro tvarovou nepřesnost střechy kabiny. Tímto neduhem, ale dle "úsťových brzdařů", trpí i jiné stavebnice, jiných měřítek. Přiznám se, že studiem fotografií i krátkých chvil pozorování reálného vozidla, mi to nepřijde tak hrozné. Ono vždy trochu záleží na úhlu z jakého je fotka zabraná, jak vysoko máte oči při pohledu na reálné vozidlo, to všechno hraje určitou roli při vnímání některých proporcí. Přesné převedení vozidla do měřítka někdy vede k optickému dojmu deformace proti skutečnému objektu, zvláště pak u malých měřítek. A já si stavím hlavně pro radost z práce a potěchy při zkoušení nových technik a samovýrobě doplňků a některých částí modelu. Horší jsou jasné prohřešky jako přehozené reflektory na blatnících, opravdu ohromné panty na zadních dveřích a hrubá konstrukce zadního stupátka a masky.
     Lepty Eduard některé problémy řeší, především čelní mříž. Držáky nosítek jsou z tenkého plechu, do interiéru je doplněn hasicí přístroj a mix výstroje. Čelo kabiny jsem se pokusil trochu zbrousit, doplnil jsem mezery mezi díly boků a střechy kabiny miliputem.

    Vyřezal jsem jedny přední dveře, abych je mohl nechat pootevřené a doplnil je zevnitř ř výplňí z tenké hliníkové folie s vytlačeným profilem. Boční okénka jsou z acetátové folie, dělená, s nastříkaným rámem, pootevřená proti zarosení. Na lepení se mi osvědčilo lepidlo na umělé nehty, cca 30 Kč za malou lahvičku narůžovělého kyanoakrylátu, který je po vytvrzení čirý a na folii nedělá opar. Navíc se se součástkou dá chvíli manipulovat. Kování na dveřích z drátků, lepených na špalíček vytažený z rámečku. Reflektory jsem bohužel začal řešit až po nalepení destičky s nápisem Dodge, z leptů Eduard, která při manipulaci bohužel vzala za své, ztracena v Nenávratnu. Zkoušel jsem již různé triky, jak zabránit ztrátám vznikajícím odpadnutím, vylétnutím z pinzety nebo jen prostým vypadnutím z ní, ale zatím se mi nepodařilo nic kloudného vymyslet. Stejně mi vždycky něco upadne mimo pracovní plochu a většinou to již nenajdu. Především se tak ztrácejí součástky, které nedovedu jinak vyrobit.

 

     Naprostou příšerností jsou červené kříže. Jakž takž na ně fungoval Hypersol, ale obtisk na střešní větrák neobměkčilo nic. Nakonec jsem tento díl prostě natřel barvou. Na zadní dveře jsem je musel nastřihávat, abych je dostal kolem klik. Lepší by bylo lepit kličky až po obtisku, ale člověk,  v tvořivém zápalu, nemůže dopředu  promyslet úplně všechno.

     

     Model je posazen na podložce z překližky s vrstvou modelovací hmoty DAS. Barveno vodovkami po dětech, keře a strom nefalšovaná příroda, statická tráva nanesená flokovačkou, popřášená zlehka bílou barvou, sníh šlehaný tmel s příměsí sody, louže lesklý lak. Sanita sjela do příkopu poté, co pod ní ujela krajnice rozmáčená při tání, posádka se kryje před postřelováním.

Fotogalerie

 

 

 
Domů Dopravní prostředky polní zdravotní služby Galerie modelů