M3A2 - Halftrack

     V rámci likvidace zásob modelů v měřítku 1/72 jsem se pustil do rychlé stavby polopásu. Z dřívější doby, kdy jsem měl v úmyslu postavit celou typovou řadu, jak pošetilý mladický záměr, mi ve vitrínce strašily předchozí modely, které posílily bojovou sestavu dětí mého kamaráda.

     Historie použití polopásů sahá před rok 1931, kdy se objevily pokusy o zavedení vozidla tohoto typu, všechny skončily pro slabý výkon  a nízkou rychlost testovaných typů. Až dovoz polopásu Citroen Kegreese P17, v roce 1932, odstartoval vývojový program pro polopásy. Použití našly jako přepravní vozidla pěchoty a tahače u lehkého polního dělostřelectva. V roce 1938 byla nahrazena zadní část podvozku u M2A1 Scout Car pásovou trakcí. Tak vznikl typ T7, přes úpravy v roce 1939, označené jako T14, pak vznikl polopás M2, který se posléze stal základem pro všechny druhoválečné modifikace. Prvních 62 vozidel sjelo z výrobní linky White Motor Company v roce 1941. Prodloužením zadního prostoru, firmou Diamond T Motor Company, vznikl typ M3 (T8) s přepravní kapacitou 13 mužů. Další úpravy v interiéru vedly k verzím M4 a M5. První verze sloužily jako obrněná průzkumná vozidla, v průběhu války pak jako nosiče minometu, 75 mm děla, houfnice 105 mm nebo protiletadlových kulometů (M13).

     Rozměry modelu od Academy (10x3,5 cm) jsou, v poměru k mojí standardní podložce (10x6 cm), co do délky limitní. Typ M2 byl používán i jako obrněná sanitka, takže provedení modelu jasné. Původní úmysl postavit vůz zakrytý plachtou, a vnitřek ponechat bez jakýchkoli úprav, padl téměř hned, jak jsem si blíže prohlédl zpracování. Rozdělení modelu a poměrně hezké detaily mě nasměrovaly k úpravám. Nářadí na kabině jsrm ponechal bez úprav, čehož jsem v průběhu stavby trochu litoval, ale už se mi do toho nechtělo zasahovat.

     Interiér kabiny jsem doplnil o naznačení klik a zástrček, které sloužily k upevnění sklopných částí dveří, a hasicí přístroj. Zadní prostor doplnila madla pod sedačkami a výztuhy za deskou opěradel. Zadní dveře doplnilo madlo a klika na táhlech zavírání. Nákladní plošiny na zádi vozidla jsem z části nahradil konstrukcí naohýbanou z tenkého plechu. Přijde na ně naložit nějaké vybavení v bednách, plachta bude upevněná na zadních dveřích.

    Celý model je nastříkán směsí Tamyia XF 62 a XF 49 v poměru 2:1, s výsledným barevným efektem jsem zatím nejspokojenější. Agamy odsouvám na štětec a případné stříkání menších částí v základních barvách. Míchání odstínů opravdu nejde. Při tvorbě obtisků jsem narazil na další problém s Agamou, bílá barva hrudkatí a jemně se trhá. Jde do koše. Definitivní rozhodnutí. Dospívám k názoru, že na nástřik modelů budu používat již jen Tamyie, na figurky pak syntetiku Humbrol, protože na rozdíl od akrylových barev zůstává perfektně matná bez odlesků. Obtisky červených křížů vyrábím prastarou metodou. Kdysi se papírová lepenka nastříkala lesklým bezbarvým nitrolakem ve spreji. Od té doby, co nitrolaky nejsou, je nutné použít pistoli a lesklý čirý lak ředěný nejlépe nitroředidlem, v horším případě ředidlem na syntetiky. Zkoušel jsem i akrylátové spreje, ale vrstvička se asi neodpaří tak rychle a dojde k prolnutí s lepidlem a pevnějšímu spojení s podladem, takže obtisk potom nejde odmočit. Svrchní vrstvu je dobré zafixovat opět lakem, ale u syntetik a akrylů to není zcela nutné.

     Plachty jsou vyrobeny z papírového kapesníku. Odstřihnu rozměr, případně i tvar, jaký by měla plachta ve skutečnosti. Pak skládám, roluji a rolku slepím na konci herkulesem. Převazuji bavlnkou, máčím ve vodě, čímž dojde ke zbytnění materiálu a následně bavlnku stáhnu. Tím se vytvoří hezké záhyby. Po vyschnutí se objem materiálu změnší, záhyby zůstanou a následuje barvení, napřed řídkou akrylovou barvou, která zafixuje povrch, patina pak postupně dalšími odstíny akrylů a nakonec syntetika pro zmatnění. Bavlnku odstřihnu a nahradím pásky z plechové folie (olověná nebo i jen z víčka od jogurtu), které zastoupí upevňovací popruhy.

     Stroj stojí na krajnici vedle zpustlé zahrady u vesnického domku. Podložka pod model s nanesenou vrstvou hmoty DAS, připravená k osázení trávou, podklad barven vodovkami, vedle již s aplikovanou statickou trávou Noch a Polák, strom z kořínku s foliáží, polámaný plot z dřevěné dýhy, jablíčka z miliputu.

 

 


Podklady:
Half-Track A History of American Semi-Tracked Vehicles, R.P.Hunnicutt, Presidio Press 2001
U.S.Half-Tracks in Combat 1941-1945, S.Zaloga, Concord publications Comp.,Armor at War Series 7031, 1999
M3 Half-tracks in action, Jim Mesco, Squadron/Signal Publications Armor Number 34, 1996

 
Domů Dopravní prostředky polní zdravotní služby Galerie modelů