CMP Heavy Utility Ambulance - Chevrolet 8A-HUA

      Evakuace britských expedičních sil u Dunquerqe zachránila mnoho lidských zdrojů, ale britská armáda byla nucena nechat na pobřeží množství výstroje, zbraní a motorových vozidel. Vyvstala tak potřeba rychle vybavit vojsko dopravními prostředky. Kanada vyráběla již v předválečném období lehká a střední nákladní vozidla dle amerických standardů a tak se zde nabízela kapacita poboček Chevroletu a Fordu. S výhodou byla i možnost používat množství společných dílů. Na základě požadavků britské armády vznikl typ středního nákladního vozidla s pravostranným řízením, s typickou konfigurací masky, mírným předklonem čelního skla, pro snížení světelných odrazů. Vozidla měla být lehce skladovatelná na palubách přepravních lodí. Tento typ dostal označení CMP - Canadian Military Pattern. Vyráběny byly verze od 8cwt (8x112liber) do 60cwt. Většina vyrobených Chevroletů 8A byla vybavena 6ti válcovým motorem o obsahu 3,5 l, s výkonem 63,4 kW. Typy byly označeny dle nosnosti a typu nástavby.  Rozdíly mezi 8cwt a 15cwt byly v odlehčených nápravách, užším rozchodu kol a tím i užších blatnících. Rozměry vozidla - délka 4,14 m šířka 2,01 m, výška 2,29 m. Vnější rozměry účelové nástavby byly 3,48x1,90x1,47 m. Hmotnost vozidla - 2722 kg.

      Do stavů jednotek britského Commonwealthu tak byla zařazena polní sanitka na bázi Chevroletu 8A HUA (Heavy Utility Ambulance). V zástavbě byl stojan na dvoje nosítka + lavice pro sedící.

      Na Aukru jsem objevil stavebnici od IBG models, a přes rozhodnutí již nestavět dvaasedmdesátiny, jsem neodolal. V rozměrné krabici jsou z měkkého plastu pěkně provedené panely kabiny a nástavby pro spojařský vůz. Nástavba pro ambulanci tedy musela vzniknout z plastových destiček a plechu od piva. Přes, v tomhle měřítku jistě ne zcela zanedbatelný rozdíl v šířce náprav mezi 8cwt a 15cwt, jsem při přestavbě tohle neřešil, mimo jiné i z neznalosti. Velmi hezký článek jsem našel až později na fóru valka.cz v článku Chevrolet C8A - HUP, HUW, HUA a další modifikace.

 

 

 

     Práce celkem pohodová, zábavná, ovšem jen do okamžiku zjištění, že zadní blatníky jsou úplně mimo. Dokud se stavěl jen zadní díl, zdálo se vše OK. Po sestavení se zjevila hrůzná pravda a nastalo řezání, doplňování materiálu, kytování, broušení. No dobré poučení pro příště.

      Takhle to vzadu vypadat opravdu nemá.

    Do kabiny jsem doplnil pedály z plechu a předělal řadicí páky z drátu, přidal dvířka na kryt motoru. Ze stavebnice ještě bylo nutné nastavit stupačky, vytvořit kryty před nádrže a předělat hrdla nádrží.  

     Dovnitř nástavby přišla montáž dvou nosítek. Drát, papírový kapesník, plech. Přední nárazník z plechu v průběhu stavby doznal úpravy dle fotografie z internetu. Vlečná oka na nárazníku byla u Chevroletu C8A uložena horizontálně,  svisle byla uložena na těžších typech.

    

    Střecha naohýbaná z plechu obdržela zadní poklop z plastové destičky a původní zábradlí před předním průlezem nahradilo drátěné madlo.
     Obtisky vznikly starou metodou z papírové lepenky nástřikem přes šablonu, u javorových listů pak štětcem rukou.
     Kola jsem nahradil drobečky z produkce CMK, která jsou opravdu moc hezká a lze je jen doporučit.
     Světla jsem odlil z čirého resinu a zasadil do otvorů vybarvených stříbrnou barvou.

 

     Podložka mého standardního rozměru do vitríny (10 x 6 cm) z překližky s nanesenou modelovací hmotou DAS, kamenná zeď je z moduritu, keře, tráva  a ostatní zeleň z železničních doplňků.


 
Domů Dopravní prostředky polní zdravotní služby Galerie modelů