Modely

Bantam Cars

 (obr. Bantam)  Bantamův prototyp dodaný v roce 1940 do tábora Camp Holabird. Během vývoje doznal tento vůz jak technických tak vzhledových změn. Typ Bantam BRC 40, který nakonec vyšel v armádních testech jako nejlepší v poli, a přesto Willyse neporazil, byl používán Brity v severní Africe. Vzhledem k jeho nízké váze ho také do své výzbroje zařadila vzdušná výsadková vojska. (Obr.BRC40

Willys MA

 (obr. MA)  

Willys MB

     Willys MB s přívěsným vozíkem, dokázal přepravit v terénu 226 kg (na silnici byla kapacita dvojnásobná). Vojáci tuto kapacitu často překračovali. Výrobu zajišťovala firma Bantam, pro kterou byl tento kontrakt jakousi náplastí za prohraný boj o dodávky aut. Zajímavé je, že konstrukce firmy Bantam byla schopná plavby bez dalších úprav. Trajler vyráběný po válce již tuto schopnost postrádal.

Railroad jeep



Willys jednotky britského královského ženijního vojska, provozovaný mezi Cherbourgem a Caen.
       Na některých bojištích, kde se nacházely železniční tratě, byly jeepy vybaveny železničními koly a poté používány místo zničených lokomotiv – Francie, Čína, Barma. Adaptované jeepy prý dokázaly utáhnout až 250 tun nákladu. Jako železniční kola se dalo použít prakticky vše co mělo odpovídající rozteč a počet děr. nebo se prostě svařily dva disky z originálních kol.




    

SAS jeep

       Britské SAS, založené Davidem Stirlingem, používaly v severní Africe jeepy, které měly upravené jednak chlazení a dále výzbroj. Maska vozu byla vyřezána, aby se zvětšil přístup vzduchu ke chladiči, dále byla u chladiče přídavná kondenzační nádobka pro úsporu v poušti vzácné vody. Výzbroj se skládala z 0,5 palcového kulometu Browning a 0,303 palcovým kulometem Vickers-Berthier GO. Na fotografii je pouštní hlídka tvořená třemi vozidly pod velením por.Edvarda McDonalda s pplk.Davidem Stirlingem.

Armoured jeep



      Během války se používaly také obrněné jeepy. Objevovaly se jednak tovární (např.od firmy Smart, která před válkou vyráběla automobily pro banky), a také polní úpravy. Fotografie, která se stala předlohou pro model, zachycuje polní úpravu jeepu v Ardenách 1944.





   

Signal corps jeep

      Další z mnoha variant byla tato úprava pro spojaře, která sloužila k pokládání telefonních linek.

     Tato fotografie Fordu GPW sloužila jako předloha modelu. Jedná se o vůz upravený příslušníky spojovací jednotky 49.pěší divize britské armády, který sloužil k rychlému pokládání kabelů telefonního vedení. 

 

Rocket jeep

     V roce 1944 používala americká 7.armáda jeepy upravené jako nosiče raket M8. Měly pancéřovanou kabinu ze které se ovládala odpalovací konstrukce s 12ti 4,5 palcovými trubicemi. 

Medcorps jeeps

    Jeepy byly upravovány i pro potřeby zdravotní služby, variant bylo mnoho, od využití standardní verze s uložením jedněch až dvou nosítek napříč zadní částí vozu po různě rozsáhlé úpravy na nesení většího počtu nosítek. Sanitní verze vznikla i u varianty jeepu 6x6.

Airport service jeep

       Tato malá vozítka samozřejmě nemohla chybět na polních letištích v roli naváděčů a od poloviny roku 1942 se objevuje se i na palubách letadlových lodí třídy Yorktown a Essex, ale i menších nosičích tříd Bogue, Casablanca, Independence a Sangamon. Zde sloužila k přesunování letadel Grumman Avenger, které byly již příliš těžké na manuální manipulaci. Fotografií z letadlových lodí mnoho není.

   

Ford GPA  SEEP

 

    Přestože jeep dokázal přebrodit ledacos, a bylo ho možné přeplavovat i pomocí plachty, byla v průběhu války vyvinuta obojživelná verze Ford GPA - GP Amphibian. Jeho úkolem bylo umožnit průzkumným jednotkám bez prodlev projíždět podél zničených mostů a překonávat vodní překážky. Tento vůz se však nesetkal s takovým úspěchem. Obojživelníků Ford GPA 'Seep' bylo v letech 1942–1943 vyrobeno 12 778 ks.

 

 

Ke kořenům jeepu Motorizace armád Dopravní prostředky polní zdravotní služby

Galerie

Domů