109“ SIIA Land Rover Ambulance

Pro odreagování v pooperačním období, s kolenem fixovaným v ortéze, jsem vybalil bolestné v podobě Land Roveru. Větší měřítko, úměrné horšícímu se zraku a nešikovným rukám, malý doplněk v podobě setu zdravotníků a zraněného. Práce šla jak na drátkách, Dokud jsem se nerozhodl, že přeci jen nebudu stavět jen tak z krabice, ale začnu trochu vylepšovat dráteničením. Stavba se tak protáhla na 1,5 roku, kdy dlouhá období odstávky střídaly krátké chvíle intenzivnější práce. Barvení a patinování zabralo snad nejvíce času, protože to neumím a nejde mi to. (Proč jen se ty barety tak blejskají a jak to udělat, aby ne.) Práce na usazení do diorámy byly veselejší, byť ne tak rychlé, jak bych si představoval. Pro změnu byly zpestřeny stavbou flokovačky, která nefungovala jak měla a tak následoval pokus vyrobit něco silnějšího a výkonnějšího, ale o tom snad jindy.

Společnost Rover Company začínala v roce 1860 - J.K.Starley výroba a prodej šicích strojů v Coventry. 1884 se poprvé objevuje název Rover – Rover „Safety“ tricykl a později „Safety“ bicykl. 1904 je vyroben první vůz již v Rover Cyckle Company Limited. Od roku 1906 vyrábí již jen auta. Ve 20tých a 30tých letech min.století zažívá rozmach i pád. Další rozvoj byl ovlivněn druhou světovou válkou, během níž vyráběla motory pro tanky a letadla. Na konci války zde tak stála společnost se dvěma továrnami a množstvím vyškolených dělníků. Poválečné plány byly, díky nedostatku materiálu, velmi omezené a tak plánovaný rozmach nemohl být uskutečněn.

Historie Land Roverů začíná v poválečném období, kdy generální ředitel Rover Company Spencer Wilks, spolu s bratrem Mauricem, hlavním návrhářem, hledali řešení náhrady vysloužilého jeepu na rodinné farmě. Spencer se rozhodl, že pokud by si nemohl koupit britský vůz, pak nemá v tomto odvětví co dělat. Od roku 1947 tak vzniká koncept malého terénního vozidla. Během léta vznikají první prototypy. V září 1947 je hotov koncept vozidla na podobných základech jako Willys Overland, je však více zaměřen pro potřeby farmářů. Valná část karosářských dílů byla z hliníku, protože železa se nedostávalo. Na výstavě v Amsterodamu 1948 slaví obrovský úspěch a společnost je zavalena objednávkami. Koncem 50tých let je jasné, že je potřeba zvýšit výkon a zvětšit přepravní kapacitu. V roce 1958 vzniká Serie II a v roce 1959 109“ Serie Station Wagon s naftovým motorem. Vozidla již dávno neslouží jen pro potřeby farmářů, ale zájem je i v policejních, záchranných a vojenských složkách. V britské armádě postupně nahrazuje Austin Champ, protože je levnější, lehčí, má nižší spotřebu a má lepší transportní kapacitu pro plnění úkolů v zázemí.

V průběhu druhé světové války byla zdravotnická služba britské armády vybavena většinou Austiny K2/YF, z valné části civilních v armádních barvách, dále Morrisy CS11/30, CD a Bedfordy ML se standardní nástavbou Heavy Ambulance Body No2 Mk1, Chevrolety CMP a Willysy s nosiči nosítek. V poválečném období byly nahrazovány Fordsony 6x4, Sussexy and Austiny K9.

První speciální ambulantní nástavba na bázi Land Roveru 107" byla vyrobena pro Horské záchranné týmy RAF v roce 1956. Nástavba byla dílem firmy Bonallack & Sons Ltd. řidič a zdravotník seděli v kabině, vzadu byl prostor pro dvoje nosítka a sedátko pro zdravotníka. Po složení držáku nosítek bylo možné usadit 3 zraněné. Vozidlo bylo vybaveno standardním 2 l naftovým motorem, Nástavba hliníkový plech na hliníkovém rámu s lehkou termoizolací, délka vozidla byla 4,67 m. Úspěšná služba u RAF vedla k zavedení do armády. První armádní typ Amubulance 2-stretcher, 4 x 4, Rover 7 (FV 18044) produkovaný firmou Mickleover Transport Co Ltd v letech 1961-62, na bázi 109" šasí se standardním 2,25 l motorem. Změny zahrnovaly jiná kola, silnější závěsy kol, větší větrák motoru, osvětlení dle armádního standardu a odvětrání a topení. Následující model, 109“SIIA LR Ambulance, neboli Ambulance 2/4 stretcher, 3/4 ton, 4 x 4 Rover 9 (FV 18067), byla zařazena do výbavy britské armády v období studené války. Je postavena na bázi 109“ Series II, zdravotnická nástavba je dílem firmy Marschall z Cambridge. Je vybavena benzinovým čtyřválcem o obsahu 2250 cm3 a výkonu 57 kW. Je určena k vezení 4 ležících zraněných v doprovodu jednoho medika, nebo pěti sedících. Celková délka 4,83 m, šířka 1,9 m, výška 2,15 m, rozvor 2,74 m, hmotnost 1930 kg, naložená 2669 kg.

V současnosti je v Británii Rover Ambulance standardním sanitním vozem na úrovni divizí a brigád. Nástavba opět od Marshallů na Defenderu 130 XD s motorem 300Tdi.

 

Rozvržení diorámy od začátku vycházelo z idey, že v lehce zvlněném terénu přinášejí nosiči zraněného k cestě spojující místa shromažďování raněných podél fronty. Podložka je z dřevěné desky, zasazené do dřevěného rámu. Terén je vymodelován z odřezků pěny na aranžování květin, pokrytých tmelem na sádrokartony. Tráva statická Noch a Polák, instalatérské konopí, jakási zelená vlákna z dekorace ke kytkám, keříky jsem nalezl v parku sfoukané odkudsi, takže nevím z čeho to je. Ale má to hezky větvenou strukturu a jemné lístečky. Na vodu v loužích a v potůčku jsem vyzkoušel čirý resin Crystal Gedeo, přiměřené množství za rozumnou cenu, ředění 1:2, doba tuhnutí hrozně dlouhá, pořád teče jako voda, a když si to nepohlídáte tak už s tím nic neuděláte. Já tu vhodnou chvíli nevystihl, do 6 hodin se vytvořené vlnky zase zcela vyrovnají, po 12ti hodinách už s tím nehnete. Po předchozím testování jiných produktů, kdy jsem nebyl nikterak spokojen, je tato pryskyřice vynikající. drobné zvlnění, čůrky do vodopádu lze napodobit vložením buničité vaty do pryskyřice. Další ztvárnění vody mám u obojživelného jeepu GPA, kde jsem zkoušel granulovanou vodu pro železniční modeláře od fy Noch. Nevím kde se stala chyba, ale po vychladnutí a vytvrzení se povrch rozlámal a odštipovaly se pláty ve formě ker. Nakonec to vyřešila klasická Epoxy pryskyřice tónovaná barvami. Zatím nevím jak se popasuji, vzhledem k velikosti, s vodní hladinou u výsadkového člunu s DUKW. Podklad je nabarven akrylovými barvami, doplňky lepeny Herkulesem. Strom a větve jsou z kořínků. Nejlepší jsou kořínky z listnáčů a keřů, kořínky ze smrků, kterých je v lesích habaděj, bohužel mají nevhodný oválný průřez a vlášení není tak jemné.

Další úpravy byly jen drobné, doplnil jsem ohrádku kolem složených plachet na střeše, ze silného staniolu a drátku jsem udělal nové popruhy držící plachty a nosítka. Na sklopené ližiny, sloužící k uložení horního páru nosítek, jsem přilepil vodící profily z plechu. Jsou na straně přivrácené ke stěně a k oknům a tak nejsou moc vidět. Z plechových pásků jsou i nové stěrače a nožičky u nosítek, kliky na dveřích a zavírací mechanismus na zadních dveřích. Z plechu také vzniklo celé zadní stupátko s vodícími oblouky na stranách.

 

zdroj

http://www.winwaed.com/landy/landies.shtml od Richarda Marsdena

http://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_Series

The Marshall's 90th Anniversary commemorative booklet

Domů Dopravní prostředky polní zdravotní služby Galerie modelů